IMFLUNA LOGO

خستگی و تنگی نفس یکی از عوارض طولانی مدت کوید 19

health

۱۴۰۰/۷/۳

خستگی و تنگی نفس  یکی از عوارض طولانی مدت کوید 19

آیا تا به حال کلمه "لانگ کوید " Long Covid را شنیده اید؟

دو تعریف ازکلمه لانگ کوید داریم :

  1. postacute COVID-19 (وجود علائم بیشتر از ۳ هفته)
  2. chronic COVID-19 ( وجود علایم بیش از 12 هفته )

ازعلائم باقی مانده بعد از فاز حاد کوید-۱۹،می توان به درد مفاصل ، قفسه سینه و سرفه اشاره کرد که شایعترین آن خستگی و‌تنگی نفس می باشد. علاوه بر این علائم، عوارض اختصاصی مربوط به هر ارگان نیز مشاهده شده است مانند: عوارض قلبی و عروقی (آریتمی یا اختلال در در ریتم ضربان قلب ) ،عوارض ریوی (اختلال در تست های علملکردی ریوی و کاهش قدرت عضلات تنفسی)،عوارض نورولوژیک( شایعترین عوارض طولانی مدت عبارت اند از سردرد، سرگیجه، اختلال حس بویایی و چشایی) علاوه بر این ، بهبود یافتگان از کوید۱۹ ممکن است در معرض افسردگی، اضطراب، اختلال استرس بعد از تروما و سو مصرف مواد قرار بگیرند. عبارت long-haulers برای این دسته از بیماران به صورت کلی پیشنهاد شده است. این شرایط که از آن به نام long covid "لانگ کوید" هم نام برده می شود روی کیفیت زندگی فرد اثر می گذارند. همچنین از نام post-COVID syndrome یا chronic COVID-19 نیز استفاده می شود.(1،2،3)

چرا ایمفلونا ؟

کپسول گیاهی ایمفلونا® (IMFLUNA®)، حاوی 8 عصاره از گیاهان دارویی است از جمله ، جنسینگ سفید که باعث تعدیل عملکرد سیستم ایمنی ،افزایش انرژی و گندواش که باعث بهبود عملکرد سیستم تنفسی می شود استفاده شده است.طبق کارآزمایی بالینی که در بیمارستان بقیه الله تهران و محمد واسعی سبزوار صورت گرفته ،این فرآورده به طور چشمگیری بر شدت تنگی نفس تاثیر داشته و موجب کاهش شدت تنگی نفس در مرحله پس آزمون شده است.

Group 604 (1).png

Component 3 – 1 (1).png

همانطور ی که در جدول پیش و پس از آزمون شدت تنگی نفس در دو گروه آزمایش و کنترل مشاهده می شود، میانگین شدت تنگی نفس گروه آزمایش از 866/0 به 366/0 کاهش معناداری پیدا کرده است. ولی میانگین شدت تنگی نفس گروه کنترل تغییر زیادی نداشته است. این به این معناست تجویز داروی گیاهی ایمفلونا بر شدت تنگی نفس به طور معناداری تاثیر داشته و موجب کاهش شدت تنگی نفس در مرحله پس آزمون شده است.

منابع:

  1. https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2771581?guestAccessKey=6c60fb00-1424-47b5-ab0b502a194f46&utm_source=silverchair&utm_medium=email&utm_campaign=article_alert-jama&utm_content=olf&utm_term=100520
  2. https://www.nature.com/articles/d41586-020-02796-2
  3. https://t.me/scientometric