IMFLUNA LOGO

تاثیر گندواش (Artemisia annua) بر روی کبد چرب غیر الکلی

۱۴۰۱/۶/۱۴

تاثیر گندواش (Artemisia annua) بر روی کبد چرب غیر الکلی

تاثیر گندواش (Artemisia annua) بر روی کبد چرب غیر الکلی NAFLD

کبد یکی از مهم‌ ترین ارگان‌های بدن است؛ زیرا چندین عملکرد را به عهده دارد و به عنوان یکی از اندام‌های حیاتی محسوب می شود. بیماری کبد چرب غیرالکلی  (NAFLD)  اصطلاح کلی برای طیف وسیعی از بیماری های کبدی است که منجر به تجمع چربی زیادی در سلول های کبدی می شود. در این افراد مصرف مشروبات الکلی کم است و یا هیچ مصرف الکلی وجود ندارد و از شایع‌ ترین بیماری کبدی در کشورهای پیشرفته محسوب می‌شود. التهاب کبدی غیر الکلی (NASH) شدیدترین و پیشرونده‌ ترین نوع بیماری کبد چرب غیرالکلی است. التهاب و آسیب کبدی می‌تواند باعث فیبروز یا اِسکار کبد و پیشرفت بیماری به سمت سیروز کبدی شود. در سیروز، کبد زخمی و به طور دائم آسیب‌ دیده است. این بیماری، نوع تهاجمی بیماری کبد چرب است. علت اصلی بروز کبد چرب غیرالکلی ناشناخته است، ولی تعدادی از اختلالات بالینی معین به عنوان علل زمینه‌ای شناخته شده‌اند مانند:

  • اضافه وزن یا چاقی
  • مقاومت به انسولین یا دیابت نوع 2
  • سطح بالای تری‌گلیسیرید
  • سطح غیرطبیعی کلسترول ( کلسترول تام بالا، کلسترول بد (LDL) بالا یا کلسترول خوب (HDL) پایین )
  • سندرم متابولیک: سندرم متابولیک یا سندرم مقاومت به انسولین که به وجود سه مورد یا بیشترازاین اختلالات گفته می‌شود.
  • فشار خون بالا ....

معمولاً بیماری کبد چرب ( شامل کبد چرب غیرالکلی (NAFL) و استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) )، یک بیماری خاموش با علائم خفیف یا بدون علائم است. حتی اگر به دلیل NASH دچار سیروز شویم، باز هم ممکن است هیچ علائمی نداشته باشیم. در صورت داشتن علامت، این علائم ممکن است شامل احساس خستگی یا ناراحتی در قسمت بالای سمت راست شکم باشد.
گیاهان دارویی بسیاری برای تقویت سلامت کبد وجود دارند که  در درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی موثر باشند. گیاه گندواش یا Artemisia annua یکی از موثرترین گیاهانی است که نظر محققان را به خود جلب کرده است. گندِواش یا کینگو یا خاراگوش چینی با نام علمی دو جمله‌ ای (Artemisia annua) و یک گونه گیاهی از راسته گل مینا (Asterales)، تیره گل‌ ستاره‌ ای‌ ها (Asteraceae)، سرده درمنه‌ ها (Artemisia) است و در اکثر مناطق شمالی ایران یافت می شود. طی مطالعات انجام شده، گندواش خواص حفاظتی بر روی کبد داشته است و از سلول ها و بافت های کبدی در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب های التهابی، از طریق فعال‌ سازی آنزیم‌ های آنتی‌ اکسیدانی ( مانند فعال‌ سازی سوپراکسید دیسموتاز و تولید گلوتاتیون ) محافظت می‌ کند. تحقیقات نشان داده است که ستوکین های التهابی مانند اینترلوکین 1- بتا (IL-1β) و اینترلوکین 6 (IL-6) و فاکتور نکروز تومور الفا (TNF-α) را کاهش می دهد و ترشح این سیتوکین‌ها با درمان (Artemisia annua) از طریق کاهش فسفوریلاسیون پروتئین کیناز فعال شده با میتوژن کاهش می ‌یابد و همچنین باعث کاهش سطح آنزیمی ALT و AST در افراد مبتلا شده است.

چرا ایمفلونا؟ ماده موثره فرآورده گیاهی ایمفلونا، ماده ای با نام آرتميسينين است. آرتمیسینین یک ترکیب شیمیایی با نام سزکویی‌ترپن لاکتون است که از گیاه دارویی Artemisia annua استخراج می‌شود و به عنوان یکی از اجزای مهم کپسول ایمفلونا به شمار می آید.    

منابع :

 

https://www.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/jmf.2020.4696 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7644367 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/fsn3.1662 https://www.niddk.nih.gov/health-information/liver-disease/nafld-nash https://www.jbtr.or.kr/archive/view_article?pid=jbtr-21-2-59