IMFLUNA LOGO

گیاه خولنجان (Alpinia officinarum) مرهمی بر زخم معده

۱۴۰۱/۷/۲۴

گیاه خولنجان (Alpinia officinarum) مرهمی بر زخم معده

زخم معده چیست؟ بهتر است قبل از آشنایی با زخم معده، با معده و نقش آن آشنا شویم. معده، عضوی از دستگاه گوارش است که در حفره‌ی شکم و دقیقا زیر دنده‌ها و در سمت چپ قرار دارد. معده برای کمک به هضم غذا و محافظت در برابر میکروب‌‌ها، یک اسید قوی تولید می‌‌کند. برای محافظت از بافت معده در برابر این اسید‌، لایه‌ی ضخیمی از مخاط ترشح می‌شود. لایه‌ی مخاطی دستگاه گوارش، نسبت به اسید مقاوم است و با قرار گرفتن در معرض اسید معده و سایر آنزیم‌های گوارشی آسیب نمی‌بیند.این بافت پوششی، لایه‌های زیرین را از آسیب آنزیم‌های گوارشی محافظت می‌کند.

زخم معده که به عنوان زخم گوارشی شناخته می شود، زخم های دردناکی در پوشش معده هستند که هم معده و هم روده کوچک را درگیر می کند. زخم معده زمانی رخ می دهد که لایه ضخیم مخاطی که از معده شما در برابر شیره های گوارشی محافظت می کند، کاهش یابد. این به اسیدهای گوارشی اجازه می‌دهد تا بافت‌هایی را که روی معده قرار دارند بخورند و باعث ایجاد زخم شوند. چه چیزی باعث زخم معده می شود؟ زخم معده تقریباً همیشه به دلیل یکی از موارد زیر ایجاد می شود:

1: عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)

2: استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن

به ندرت، وضعیتی به نام سندرم زولینگر-الیسون می‌تواند با افزایش تولید اسید در بدن باعث ایجاد زخم معده و روده شود. این سندرم مشکوک به ایجاد کمتر از 1 درصد از زخم های گوارشی است. علائم زخم معده تعدادی از علائم با زخم معده مرتبط است. شدت علائم بستگی به شدت زخم دارد. شایع ترین علامت احساس سوزش یا درد در وسط شکم بین قفسه سینه و ناف است. به طور معمول، زمانی که معده شما خالی است، درد شدیدتر خواهد بود و می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

سایر علائم و نشانه های رایج زخم عبارتند از:

  • درد مبهم در معده
  • کاهش وزن
  • عدم تمایل به غذا خوردن به دلیل درد
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • نفخ
  • احساس سیری به راحتی
  • آروغ زدن یا رفلاکس اسید (سوزش سر دل که احساس سوزش در قفسه سینه است)
  • دردی که ممکن است هنگام خوردن، نوشیدن یا مصرف آنتی اسیدها بهبود یابد
  • کم خونی که علائم آن می تواند شامل خستگی، تنگی نفس یا رنگ پریدگی پوست باشد
  • مدفوع تیره و قیری رنگ
  • استفراغی که خونی است یا شبیه تفاله قهوه است

در صورت داشتن علائم زخم معده با پزشک خود صحبت کنید. حتی اگر ناراحتی ممکن است خفیف باشد، اما اگر زخم ها درمان نشوند، می توانند بدتر شوند. زخم های خونریزی دهنده می توانند زندگی را تهدید کنند. زخم معده چگونه تشخیص داده می شود؟ تشخیص و درمان به علائم و شدت زخم شما بستگی دارد. برای تشخیص زخم معده، پزشک سابقه پزشکی شما را همراه با علائم و هر گونه داروهای تجویزی یا بدون نسخه ای که مصرف می کنید، بررسی می کند.

برای رد عفونت هلیکوباکتر پیلوری، آزمایش خون، مدفوع یا تنفس ممکن است تجویز شود. با آزمایش تنفس، به شما دستور داده می شود که یک مایع شفاف بنوشید و در کیسه ای تنفس کنید، که سپس مهر و موم می شود. اگر هلیکوباکتر پیلوری وجود داشته باشد، نمونه تنفسی حاوی سطوح بالاتر از حد طبیعی دی اکسید کربن خواهد بود.

سایر آزمایش ها و روش های مورد استفاده برای تشخیص زخم معده عبارتند از:

بلع باریم: شما یک مایع سفید غلیظ (باریم) می نوشید که دستگاه گوارش فوقانی شما را می پوشاند و به پزشک کمک می کند تا معده و روده کوچک شما را با اشعه ایکس ببیند.

آندوسکوپی (EGD): یک لوله نازک و روشن از طریق دهان شما وارد معده و قسمت اول روده کوچک می شود. این آزمایش برای بررسی زخم، خونریزی و هر بافتی که غیرطبیعی به نظر می رسد استفاده می شود.

بیوپسی آندوسکوپی: یک تکه از بافت معده برداشته می شود تا بتوان آن را در آزمایشگاه آنالیز کرد.

علائم زخم ممکن است با درمان به سرعت فروکش کند. اما حتی اگر علائم شما ناپدید شوند، باید به مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک ادامه دهید. این امر به ویژه در مورد عفونت های هلیکوباکتر پیلوری بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که همه باکتری ها از بین رفته اند.

عوارض جانبی داروهای مورد استفاده برای درمان زخم معده می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • سردرد
  • اسهال
  • درد شکم

این عوارض معمولا موقتی هستند. اگر هر یک از این عوارض جانبی باعث ناراحتی شدید شد، در مورد تغییر دارو با پزشک خود صحبت کنید. رژیم غذایی سالم ما می دانیم که یک رژیم غذایی سالم می تواند برای دستگاه روده و سلامت کلی شما مفید باشد. به طور کلی، ایده خوبی است که از یک رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات و فیبر استفاده کنید. گفته می شود، ممکن است برخی از غذاها در از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری نقش داشته باشند. غذاهایی که ممکن است به مبارزه با هلیکوباکتر پیلوری یا تقویت باکتری های سالم بدن کمک کنند عبارتند از:

کلم بروکلی، گل کلم، کلم و تربچه ، سبزیجات برگدار مانند اسفناج و کلم پیچ

غذاهای غنی از پروبیوتیک، مانند کلم ترش، میسو، کومبوچا، ماست (به ویژه با لاکتوباسیلوس و ساکارومایسس)

علاوه بر این، از آنجایی که افراد مبتلا به زخم معده ممکن است بیماری رفلاکس اسید همراه داشته باشند، بهتر است تا زمانی که زخم در حال بهبود است، از غذاهای تند و ترش خودداری کنید.

خولنجان (Alpinia officinarum): خولنجان، قولنجان یا خسرودارو گیاهی است با نام علمی "Alpinia officinarum" از خانواده زنجبیلیان که بومی آسیای جنوب شرقی می‌باشد. به طور معمول در طب سنتی چینی از آن برای "گرم کردن معده" و" تسکین درد " استفاده شده است. محققان براین باورند که گیاه خوانجان با خاصیت آنتی اکسدانی و با مهار واکنش های التهابی وهمچنین دارا بودن فلاونوئیدهای فراوان ، نقش بسیار مهمی در کاهش فاکتورهای التهابی و بهبود زخم معده داشته است.

چرا ایمفلونا : امروزه مردم به دلیل مصرف داروهای شیمیایی فراوان، شاهد عوارض دارویی بسیاری از جمله زخم معده هستند که بسیاری از آن ها از این عارضه رنج میبرند. کپسول گیاهی ایمفلونا به دلیل گیاهی بودن محصول و از همه مهم تر، ترکیب منحصر به فرد گیاه خولنجان (Alpinia officinarum) در کنار سایر گیاهان موثر دارویی، به عنوان یک ترکیب بینظیر شناخته شده است و همچنین با اثرات مثبت خود در جهت درمان بیماری، سعی در کاهش عوارض جانبی داشته است.

https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/wpr-822362 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32871094/ https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/cbdv.202100214